PROGRAMMA 2021-2023

The Future Has Many Histories

Stichting Bewaerschole is gestart met een nieuw tweeënhalf jarig programma ‘The Future Has Many Histories’

Kunstprogramma
Het kunstprogramma ‘The Future Has Many Histories’ gaat in op belangrijke filosofische en artistieke thema’s met betrekking tot verleden-heden-toekomst. De tentoonstellingen gaan over interpretaties van archeologie, sociaal en cultureel erfgoed, (non-lineaire) geschiedenis van Schouwen-Duiveland en de huidige invloed van het Holoceen en de aankomende, maar vooralsnog speculatieve invloed van het Antropoceen (dit is het tijdperk van de mens) op onze wereld en op onze toekomst. Op Schouwen-Duiveland wordt de relatie tussen mens en natuur ook steeds zichtbaarder in het landschap. Het eiland is door de eeuwen heen door de elementen, alsook de mensen gevormd.

Deelnemende kunstenaars
De deelnemende kunstenaars zijn uitgenodigd werk te maken dat een relatie aangaat met de specifieke (geografische, historische en geologische) omgeving en omstandigheden van Schouwen-Duiveland, meer in het bijzonder De Kop van Schouwen. Het nieuwe programma is voor alles een plaats voor (artistieke) confrontaties, speculaties en verbeeldingen’, d.w.z. van dialoog, wisselwerking, samenwerking en uitdaging tussen kunstenaars, tussen kunstenaars en publiek, tussen kunstenaars en omgeving, tussen kunstenaars en bewoners als ook tussen diverse disciplines zoals actuele beeldende kunst en eigentijdse muziek.

Pilot-programma en hoofdprogramma
Omdat het gaat om een omvangrijk en avontuurlijk traject, is in goed overleg met de diverse fondsen besloten eerst te starten met een pilot-programma in 2021. Medio juli 2021 is de pilot van het nieuwe tweeëneenhalf jaar durende kunstprogramma ‘The Future Has Many Histories’ van start gegaan. De ‘opbrengsten’ daarvan zijn meegenomen naar het hoofdprogramma.
Twee kunstenaars hebben het pilotprogramma t/m19 september 2021 ingevuld. Gwen van den Bout, Future Geology’ en Marinus van Dijke, Tekenen Van Veranderen.

Artistiek leider programma 2022-2023
Geeske Pluijmers is artistiek leider van het hoofdprogramma 2022-2023. De ontwikkeling en uitvoering hiervan - zowel artistiek als organisatorisch - vallen onder haar verantwoordelijkheid. Twaalf Nederlandse-, en internationale kunstenaars zijn uitgenodigd werk te maken dat een relatie aangaat met de specifieke, geografische-, historische- en geologische omgeving en omstandigheden van Schouwen-Duiveland, meer in het bijzonder De Kop van Schouwen. De werken zullen te zien zijn in de Bewaerschole en als beeldenroute in en in de omgeving van Burgh-Haamstede.

Future Geology
Gwen van den Bout beet op 17 juli 2021 de spits af met een binnen-expositie ‘Future Geology’. Haar buiten-sculptuur zal naar verwachting in maart 2022 worden geplaatst.

 
 

In haar project ‘Future Geology’ toonde Van den Bout dat door toedoen van de mens de aarde meer en meer een design space aan het worden is. Een plek, waarin de fusie tussen artificiële- en natuurlijke materialen, zowel nieuwe mogelijkheden als ongewenste gevolgen geeft.

De openingstoespraak bij ‘Future Geology’ werd gehouden door Salomon Kroonenberg em. hoogleraar geologie.

Deze toespraak is terug te kijken onder Tentoonstellingen (1) Gwen van den Bout.


Tekenen Van Veranderen

De tweede expositie van het pilot-programma was van Marinus van Dijke, die zich sinds 1995 verdiept in de ontwikkeling en geschiedenis van één duinvallei in de Meeuwenduinen van Haamstede. Zijn werkterrein speelt zich voornamelijk af op dynamische plekken in de natuur, waar veranderingsprocessen zich manifesteren.
Processen, die voor je het weet, weer voorbij zijn. Op verschillende manieren probeert hij die te bevatten, op papier, op film, in tekeningen, schilderijen, met los zand en nu in een beeld van cortenstaal, genaamd ‘Tekenen Van Veranderen’.

De virtuele tour is terug te kijken onder Tentoonstellingen (2) Marinus van Dijke.

Na de exposite in de Bewaerschole, is op 6 november 2021 het beeld onthuld, als eerste beeld in de buitenruimte in het kader van ‘The Future Has Many Histories’.

 
 

Voor de locatie van dit beeld heeft Marinus van Dijke gekozen voor het parkje aan de Kloosterweg in Burgh-Haamstede voor het appartementengebouw Zuiderduin.
De keuze is niet alleen bepaald door de omgeving, maar ook omdat het beeld een relatie heeft met de naamgeving van de gebouwen in de wijk Duinen van Haamstede.