TENTOONSTELLING Ira Melkonyan

zaterdag 26 augustus 2023 t/m zondag 24 september 2023

Upstairs Geology IX: The Contemplation of Leaking Things

In al haar artistieke werk is Ira Melkonyan toegewijd gebleven aan vloeibare entiteiten, biologie en fluïde metaforen. Opgeleid in microbiologie en virologie is Ira's werk ook als kunstenaar een voortdurende toewijding aan het werken met, aan en over vloeistoffen. Tot nu toe heeft deze toewijding zich voornamelijk geuit in verschillende installaties onder dezelfde titel - Upstairs Geology. Deze titel gaat vaak gepaard met een niet-opeenvolgend nummeringssysteem.

Ira's materiaal bestaat uit vloeistoffen - spattend, druipend, stromend, overstromend, stijgend, gutsend, afvoerend, spuitend, soppend. Voor de tentoonstelling Upstairs Geology IX: The Contemplation of Leaking Things brengt Ira haar lekkende wereld naar de Bewaerschole. Hier, in deze verschoven tijdelijkheid, verkent ze de bevroren tijd en fantasierijke toestanden van vloeistoffen. Hoe nodig je het publiek uit in een lekkende realiteit zonder natte voeten te krijgen?

Tijdens haar residentie bij de Bewaerschole eerder dit jaar, trokken verhalen over de vele verdronken dorpen in de omgeving Ira's aandacht. De natuurlijke omgeving, wandelingen door de duinen en naar de kust, samen met de uitnodiging om tijdens haar verblijf in een kerk te slapen, inspireerde tot vertragen en filosofische overpeinzingen. Hoe is het overstroomde verleden verbonden met de smeltende toekomst? Welke rol speelt fantasie in het gevoel van verbondenheid met de meer dan menselijke entiteiten en krachten? Is er ruimte voor vreugde en speelsheid in spiritualiteit en contemplatie van leven en dood?

Met de Fontein en Vrouwen-als-fonteinen als uitgangspunt opent Ira de spanningen tussen organische en gemotoriseerde mechanismen van vloeibaarheid, menselijke controle over water en vloeistoffen, het verlangen om water tegen de zwaartekracht in omhoog te schieten voor decoratieve en amusementsdoeleinden. Ira's werk erkent het overstroomde verleden en de bedreigingen van het water in Zeeland en gaat een dialoog aan met de stromende wereld om haar heen en het potentieel van de lekkende toekomst in Burgh-Haamstede en daarbuiten.

Een reeks kunstwerken nodigt het publiek uit om tijd door te brengen met de metaforen van overstromingen, natuurrampen, fonteinen en de onbedwingbare drang om de vloeibare wereld in ons lichaam en daarbuiten te beheersen; om na te denken over een verstoorde lekkende planeet. In de ruimte zijn vloeistofstudies te zien, een resultaat van de onderhandeling tussen kunstenaar en materiaal, de vloeistoffen die de beelden vormen, ingekaderd door menselijk werk. Deze worden aangevuld met een onderdompelende audio-ervaring in het dorpscentrum bij de ingang van het slot aan de Noordstraat, die ons uitnodigt Ira's lekkende wereld binnen te gaan en het gemorste en barstende beeld van de fontein op ons lichaam en onze omgeving in kaart te brengen en te extraheren.

CREDITS

Ik ben ervan overtuigd dat kunst maken nooit een proces is van één geest of één mens, maar een verstrengeling van velen. Daarom ben ik dank verschuldigd aan velen om me heen die direct hebben deelgenomen - Jimmy Grima, Isobel Dryburgh, Dominykas Savickas, Isadora Tomasi, Annefleur Schep, Margo van de Linde, Wojciech Jackowski en tinyislandstudio;

degenen die openstonden voor een gesprek en voor het geven van advies - Nathan Fain, Jethro Cooke, Ramon de Nennie, Justin Schembri, Tchelet Weisstub, Piotr Urbaniec, Jeanne Vrastor en Geeske Pluijmers;

en degenen die gelekt hebben - inclusief maar niet beperkt tot - methylcellulose, maïszetmeel en xanthamgom.

 

Ira Melkonyan

Ira Melkonyan komt uit Odesa in Oekraïne, waar ze in 2010 afstudeerde in Microbiologie en Virologie. Daarna, acht jaar later, studeerde ze af met een MA in Theater aan de DAS Graduate School (DasArts) in Amsterdam.

Ira is een van de oprichters van THE RUBBERBODIES COLLECTIVE (2009) in Malta, waar ze samen met een groep mensen visuele theatervoorstellingen, installaties, interventies en publicaties maakte.

Ira maakt vaak gebruik van huishoudchemicaliën en doe-het-zelfmaterialen om haar geïmproviseerde laboratoriumopstellingen, scenografische en performatieve experimenten te construeren. Ze is vooral geïnteresseerd in hoe een verstrengeling van biologisch-zintuiglijk-politiek kan dienen als inspiratie voor alternatieve manieren van ecologisch bewust samenleven. De performance-installatie "Upstairs Geology 50/50", een van de vele manifestaties van het doorlopende project ‘Upstairs Geology’, was winnaar van de ZKB-prijs op het Zürich Theater Spektakel festival 2019.

 

www.iramelkonyan.com